2014. május 15., csütörtök

Féltengely csukló - első felvonás



Két hete egy baráti összeröffenésre voltam hivatalos. Az utcánkból indulva, balra ütközésik alászedett kormánnyal és nagy gázzal kellett indulnom, mert épp volt egy kis szünet a kereszt irányú forgalomban. Ekkor furcsa, ropogó hangra lettem figyelmes. Először még reménykedtem, hátha valami más, bármi más, és nem a féltengely csukló.
Innentől kezdve a hang nem hagyott nyugodni. Igyekeztem reprodukálni. Sajnos sikerült is, de valóban csak ebben az elég extrém esetben. Megnézettem az egyik cimborámmal is, aki látott, hallott már ilyet. Szerinte is féltengelycsukló, és valószínűleg a balos.
Ezt a feltételezést alátámasztja az a tény is, hogy tavaly ősszel a bal oldali külső csukló gumiharangja volt kiszakadva. Igyekeztem a lehető leggyorsabban kicserélni, és nem használni addig az autót, de ezek szerint az a pár nap amíg így jártam vele mégis megtette a hatását. A cimborám szerint a csere nem annyira égetően sürgős még. 
Ennek ellenére, én elkezdtem utánajárni mit és hogyan, és hol és mivel...
Ahogy sejtettem nem olyan egyszerű a helyzet. Mivel a mi drága jó Swiftjeinket nem egyféle külső csuklóval szerelték.
Ugyanis van 23/20-as és 23/19-es, ezen kívül belső és külső seegeres változat. És a városi legendák szerint csak a javasasszony tudják előre, hogy az adott Swiftet melyikkel szerelték anno lelkes polgártársaink Esztergomban. Állítólag hallottak már olyat, aki látta azt az embert, akinek a Swiftjében az egyik oldalon 19-es a másik oldalon 20-as tengely volt. :0)






A 23/20 és a 23/19 a féltengelyen illetve a féltengely csukló tengelyén található recék számát jelöli. Vagyis a kerék felőli oldalon 23 a recék száma, a féltengely felőli oldalon azonban lehet 20 is és 19 is. De ezt csak akkor lehet biztosan tudni amikor szét van szedve, illetve amikor már legalább a gumiharang le van szedve a csuklóról. Ehhez, mint érdekesség említem meg, hogy pl a GTI-knek már egy harmadik féle csuklója van ahol a kerék felőli oldalon már 25 rece van (ha jól tudom).

És akkor még ott a másik dolog. A seeger gyűrű. Külső avagy belső?

Az I a belső, az O a külső


Külső seegeres rögzítés


A külső seegeres rögzítés látható a fenti képen. Ez talán könnyebben hozzáférhető, egy seeger gyűrű fogóval össze kell szorítani a gyűrűt, és ezután lehet leszedni a tengelyről.
A belső seegeres-nél maga a seeger gyűrű nem látható amikor a csukló rajta van a tengelyen. Ezt a változatot nevezik leütősnek is. Mivel a csukló leszerelése úgy történik, hogy magát a csuklót néhány határozott mozdulattal leütik a féltengelyről.



Eric the Car Guy elég szemléletesen elmagyarázza, hogyan is kell leütni belső seegeres csuklót a tengelyről. Illetve hogyan kell visszaszerelni.

Hogy teljes legyen a zűrzavar, állítólag a fenti lehetőségek teljes permutációja előfordulhat. Vagyis 23/20-as belső, 23/20-as külső, 23/19-es belső és 23/19-es külső. Hogy ez valóban így van-e nem tudom.

Amiben biztos vagyok, hogy nekem belső seegeres van. És úgy emlékszem 23/20-as.

És hogy ne legyen egyszerű az élet, ha ABS is van a Swiftben akkor még kell egy un. ABS gyűrű is. Nos nekem ABS-es a Swiftem, és a legtöbb helyen (Unix, Bárdi, Meteor) nem is tudnak róla, hogy lehetne bárhol is kapni ilyen gyűrűt. Kivétel nélkül mindenhol azt a tanácsot kaptam, hogy szedjem le a régiről és azt rakjam rá az újra. Csakhogy szerintem a régit, az eredetit nem igen lehet leszedni a helyéről. Legalábbis a képek, illetve az emlékeim alapján az egy és oszthatatlan részét képezi a csuklónak.



Kutakodtam hát a neten és a Sumo Suzukinál találtam is ilyen gyűrűt. 41 fogas. Meg is rendeltem hát a gyűrűt és a csuklót is. 

Az a bizonyos 2mm-el nagyobb váll

ABS gyűrű 41 foggal

Rendben meg is érkeztek, azonban a csukló nem úgy nézett ki, mint amire fel lehet tenni ezt az átkozott gyűrűt. Ugyanis a csuklónak ezen részén volt egy váll, ami 2mm-rel nagyobb átmérőjű, mint a gyűrű.



A gyűrűt egyébként úgy szokták feltenni, hogy felhevítik, majd a hőtágulásnak köszönhetően nagyobb gyűrűt felteszik a helyére, ahol az lehűlve egyfajta zsugorkötést hoz létre. Na persze ez a kis gyűrű két millimétert nem igen tud tágulni. Azért én biztos ami biztos kipróbáltam, hátha ő mégis jobban tudja a fizikát. 
Természetesen nem sikerült. Így aztán másnap felhívtam a Sumo Suzukit, hogy vagy én rendeltem rosszat, vagy ők küldtek rosszat, akárhogy is, de a gyűrű nem megy fel a helyére. Némi egyeztetést követően kiderült, hogy nem jó csuklót kaptam. Nagyon korrektek voltak. Másnapra meg is kaptam a jó csuklót, és egy futár el is vitte a másikat. Maximális respect!!!
Az új csuklónál már nem egy váll van, hanem egy levehető lemez karika. Erre már passzol az ABS gyűrű.





Itt tartok most, nemsokára megpróbálom felszerelni a gyűrűt a helyére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése